Vi fik til opgave at lave en undervisningsplan på mellemtrinnet, svarende til 3-6 uger.
I samarbjede med to medstuderende, fik vi i gruppen lavet en plan som tog udgangspunkt i et undervisningsmateriae som er beregnet til 4.-5. kl.
LÆS TIL! Er 'lillesøster' til det undervisningsmateriale LÆS MED! som vi lavede en vurdering af i en tidligere stillede opgave.
Materialet indeholder en tekstbog og en grundbog. I lærervejledningen er der gode kopiark, som understøtter opgaverne der bliver stillet i bøgerne.
Vi valgte at have 3 fokus områder i de forskellige uger. Eleverne skal have undervisning i henholds vis:
- Orienteringslæsning, herunder også informerende tekster og hvilke krav der stiles til denne genre. Målet med dette er at elverne skal skrive deres egen informerende tekst, om et selvvalgt emne.
- Referere en tekst. Eleverne skal læse forskellige skønlitterære tekster og skrive referat. For at få noget grammatik indover har vi valgt at eleverne skal finde et grammatisk fokus og læse deres referat igennem og rette for fejl, og her må de gerne vælge flere grammatikregler, men skal kun fokusere på ét ad gangen.
- Tekst forståelse, og berøring af tekstanalyse. Eleverne skal lære at læse på linjerne og mellem linjerne. Alle teksterne er fundet i tekstbogen LÆS TIL!
Vores forløb har vi planlagt til 3 uger, men fra vores praktikerfaringer vil det nok være mest realistisk at afsætte i hvert fald en uge mere, så der er plads til de uforudsigelige problemløsninger der kan opstå i frikvarteret, eller IT- problemer, som kan gøre at elevernes proces bliver forsinket.
M!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar