onsdag den 28. marts 2012

Vurdering af undervisningsmateriale

For at give eleverne den bedste undervisning, synes jeg det er vigtigt at selve undervisningsmaterialet er overskueligt for eleverne, så de ikke bliver opgivende bare ved at se bogen.

Vi havde fået til opgave i klassen at vurdere forskellige undervisningsmaterialer.

LÆS MED! henvender sig til 5.-6. klassetrin. Materialet består af en tekstbog, grundbog og en lærervejledning med kopi, som indeholder opgaver tilknyttet tekst- og grundbog.

Til at starte med var bøgerne ret uoverskuelige. Der var masser af tekster, med en masse forskellige opgaver, som ikke var til at finde rundt i.
Nærlæsningen af materialet afslørede at bogen var delt op således at teksterne var differentieret, således at samme tekst var skrevet på 3 forskellige niveauer, så eleverne kunne læse samme tekst, med samme indhold tilpasset deres læseniveau. Dette giver jo en hel tydelig og genial mulighed for at differentiere sin undervisning.
Hvis jeg skal bruge dette materiale, vil jeg udplukke enkelte opgaver, da selve grundbogen kan være ret uoverskuelig at finde hoved og hale i, samtidig med at layout bestemt ikke er med til at gøre det nemmere at finde rundt i.

Udover LÆS MED! skulle vi ligeledes vurdere en form for mediemateriale. I vores tilfælde var det et 'Kryds og Tværs' computerspil. Spillet var rettet mod mellemtrinnet.
Vi sad 7 voksne mennesker og skulle sætte ét manglende ord i en sætning, som så skulle sættes i en krydsord. Orderne var fx. anløbshavn, li, då..
For at sige det ligeud så kunne vi stort set ikke finde ud af, at finde frem til de manglende ord, da det ikke er hverdagsord, plus at sætningen som ordet skulle sættes ind i var alt for kringlede og uforståelige.
Vores samlede vurdering blev at dette spil ville vi absolut ikke bruge i vores undervisning.

En vigtig pointe når man skal finde frem til et undervisningsmateriale er klart at gennemlæse lærervejledningen...!

M!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar