-hvordan vurdere man om eleven er på niveau med det klassetrin som eleven befinder sig på?? Hvad vil det sige at en klasse ligger på et højt niveau?? I forhold til HVAD? De andre klasser på skolen eller er det i forhold til sine klassekammerater??
Det er klart at hvis en 9. klasse staver endnu, som lydordet 'inu', så må man sige at eleven ikke er på det niveau, som eleven burde være. Da skulle dansklæreren nok have opdaget elevens svaghed noget før, og sat fokus på dette.
Når der skal vurderes på en elevtekst, handler det om at vide og huske hvad opgaven lød på. Der skal vurderes om eleven har forstået den stillede opgave. Så hvis opgaven har lydt på at skrive om næbdyret, går det ikke at give eleven feedback og kommentarer på grammatikken, eller opsætningen.
Mht. niveau så gælder det om at se på eleven individuelt. Hvad kan eleven nu og her, og hvordan får vi eleven videre op på et højere niveau. Finde elevens stærke og svage sider, og udvikle dem derfra.
Nøgleordet er undervisningsdifferentiere!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar